Design for Good or Evil

Eine Podiumsdiskussion zum World Usability Day am 8.11.18 in Hamburg

Ist es ethisch und moralisch vertretbar, mit Methoden des UX Designs die Kunden auszutricksen?
In dieser Podiumsdiskussion soll es darum gehen, wie sich Unternehmenskennzahlen und Businessmodelle auf Entscheidungen im Produkt-Design auswirken und ob diese immer ethisch und moralisch zu vertreten sind. Wir möchten die „dunkle“ Seite des UX Designs beleuchten, und diskutieren dazu u.a. die folgenden Fragen:

Link-Empfehlungen

World Usability Day Switzerland: Coole Linksammlung der WUD-Kollegen aus Hamburg zum Thema DesignForGoodOrEvil wudch2018 wudhh wud2018

Design Prinzipien und Berufsethos

Dieter RamsTen Principles for Good Design, 1970s:

  1. Good design is innovative
  2. Good design makes a product useful
  3. Good design is aesthetic
  4. Good design makes a product understandable
  5. Good design is unobtrusive
  6. Good design is honest
  7. Good design is long-lasting
  8. Good design is thorough down to the last detail
  9. Good design is environmentally-friendly
  10. Good design is as little design as possible

User Experience Professionals’ Association LogoUXPA Code of Professional Conduct – Ethical Principles:

  1. Act in the best interest of everyone
  2. Be honest with everyone
    1. UX practitioners shall not knowingly mislead a client or potential client about the suitability of a product or service.*
    2. UX practitioners shall give recommendations that are objective, consistent with accepted principles, and/or based on the judgment of qualified professionals.
    3. UX practitioners shall never deliberately misinform or mislead individuals for whom they are providing services.
    4. UX practitioners shall credit the intellectual property right of work, methods, and tools done or created by others in such a way that all parties involved are always clear as to the origin of such and the rights of the UX practitioner to use or cite such work, methods or tools.
  3. Do no harm and if possible provide benefits
  4. Act with integrity
  5. Avoid conflicts of interest
  6. Respect privacy, confidentiality, and anonymity
  7. Provide all resultant data
    1. UX practitioners shall choose participants and tasks so as to ensure the validity of the results.
    2. UX practitioners shall consider the limitations of every UX project* they plan or carry out and if requested or if in their view the limitations render the results questionable, shall communicate the results of this analysis to their client or employer.
    3. UX practitioners shall accurately report both the positive and negative feedback from UX activities.

* vgl. dazu unten den Abschnitt Usability Testing Harmful?

In der Fassung von 2005 steht anstatt von UX practitioner noch usability practitioner. Kein Wunder, da sich die UXPA damals noch UPA nannte. Es erstaunt doch aber etwas, dass der Endkunde oder User gar nicht explizit erwähnt wird.

UPA Verhaltenskodex für Usability-Fachleute (2005)

Ethische Richtlinien von Branchenvereinigungen

IxDA und IxDA Hamburg – Manifesto:

We believe that the human condition is increasingly challenged by poor experiences. IxDA is committed to improving the human condition by advancing the discipline of Interaction Design. To do this, we foster a community of people that choose to come together to support this intention. IxDA relies on individual initiative, contribution, sharing and self-organization as the primary means for us to achieve our goals.

Weitere Organisationen

Artikel

Usability Testing Harmful?

Können schon alleine unsere üblichen Testing-Methoden Schaden anrichten?

KI

Die Moral Machine des MIT, mit 40Mio (!) Antworten weltweit, hat ergeben, dass es erhebliche regionale Unterschiede gibt. Während Befragte aus westlichen Kulturen eher Kinder als alte Menschen verschonen, ist dies in östlichen Kulturen eher umgekehrt.

Stichwort Cultural Bias. Was bedeutet es nun, wenn die Designer und Entwickler einer Region ihr Wertesystem (bewusst oder unbewusst) in die Produkte einprogrammieren?

Ethik und KI

DeepFake Videos

Bücher

Videos

Weitere Talks des WUDHH

Panelistas

Die Bahn sah sich leider außerstande, Thorsten pünktlich nach Hamburg zu bringen. Dafür konnten wir spontan Rainer Sax zu uns aufs Podium einladen. Vielen Dank für Dein kompetentes Einspringen, Rainer!

Video

Video Playlist: WUDHH 2018 > Podiumsdiskussion: Design for Good or Evil

Feedback – please leave a message

Ania Groß:
@GreenAdz_HH @jtillessen @rainersax @stn1978 mit einer Diskussion zu Good or Evil Design auf dem #wudhh. #sketchnotes

eResult: Panel World Usability Day Hamburg, wudhh
Danke für einen spannenden Gedankenaustausch bei der Podiumsdiskussion beim @wud_hh #wudhh Und Danke an @mprove @jtillessen @GreenAdz_HH @stn1978 @rainersax

I'd be happy to receive and read your feedback via_

WUD Hamburg

Donnerstag, 8. November 2018

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